Вітчизна Україна і самоназва Українці у 17 сторіччі

Отже, року 1657, у листі від пана Ляхочестріцького з Волині до Івана Виговського вживається назва Українці:

Українці разом з Москвою, Великого Князівства Литовського і Малої Росії, поки князі руські тримали у Києві”

 
Сторінка цілком

Джерело: Акты ЮЗР, Т. 11, 1879, — стор. 768

Року 1668 гетьман Іван Брюховецький з усім Військом Запорозьким, писав у листі до новогродського сотника і отамана з військом і до усіх жителів; у своєму листі гетьман Брюховецький писав за вітчизну Україну, народ український та за не приятелів москалів:

 
Скан сторінки цілком (цікавинки)

Тут назва народ Український виступає в етнічному значенні, так як написана в одному рядку з іншими народами та протиставляється: Москалям (росіянам) і Ляхам (полякам). Так само у даному випадку “народ християнський Український” тут не зводиться до поняття лише приналежності українців до християнської православної віри, тому що Москалі тут протиставлені з Українським народом — одновірці.

Джерело: Акты ЮЗР, Т. 7, 1872, — стор. 40.

Року 1668 кошовий гетьман усього Війська Запорозького та Правобережної України Петро Суховієнко у своєму листі писав:

“Всьому єдиноутробному братству моєму посполитому Українському і християнському народу що живе з цього і з того боку Дніпра”

 
Сторінка цілком

Матко мила вітчизна, бідна Україна”

“Моїй єдиноутробної братії, всьому православному народу в Україні

 
Сторінка цілком

Джерело: Акты ЮЗР, Т. 7, 1872, — стор. 85, 86.

1668 року, 26 Квітня, з листа гетьмана Брюховецького у зверненні до Донських казаків:

“Під Києвом в іменованих містах, у Броварах, у Гоголеві та в інших, не жаліючи діток, мужиків та жінок, усіх жителів породи Української та Литовської висікли і вигубили стражденно, проізвольте того заради ви, брати моя, розсудити: аще християнськи вчиняє Москва?”

 
Сторінка цілком

Тут під словами “всіх жителів породи Української” маються на увазі люди українського етносу.

Джерело: Акты ЮЗР, Т. 7, 1872, — стор. 62.

1674 року, 6 квітня. З листа Федора Балабаша з Новокостянтинова, до Кальницького полковника Війська Запорізького:

“… слухаєш непостійних людей, та противно про мене мислити зволиш, і про поляків, здавна народу нашому українському небажаних, багато знаєш”

 
Сторінка цілком

Джерело: Акты ЮЗР, Т. 11, 1879, — стор. 418

1675 року, 19 грудня. З листа гетьмана Івана Самойловича до кошового отамана Івана Сірка й до всієї старшини та Військом Запорозьким:

“… не по малу тому дивуюся, що не дивитеся, чим би могли цілість вітчизни своєї затримати та душі свої Богу привласнити: оскільки з того, що вчинити між нашим українським народом, чого не бажаю, роз’єднання, якими і так небагато не 30 років кривавими невпинно, по Божему баченню, за гріхи наші, обливається потом… […] … також і на розірваність вітчизни своєї України лагодити: тому що й так бачите щодня по істині оплакану та що силу свою вона втрачає “

 
Сторінка цілком

Джерело: Акты ЮЗР, Т. 12, 1882, — стор. 394

У 1675 році, гетьман Іван Самойлович писав до старшини гетьмана Дорошенка, де у своєму листі згадує народ український:

 
Сторінка цілком

Джерело: Акты ЮЗР, Т. 12, 1882, — стор. 312.

Гетьман Іван Самойлович також називає Україну — наша отчина:

Сторінка цілком

Джерело: Акты ЮЗР, Т. 12, 1882, — стор. 314.

У 1677 році кошовий отаман Іван Сірко у своєму листі до гетьмана Івана Самойловича писав:

“Ляхи … з незліченними силами турецькими і татарськими … славних жителів вітчизни нашої України, під свою область нас Українців не підгорнули, тим вони нині до себе Турок і Татар умирили”

 
Сторінка цілком

Іван Сірко, незважаючи на те, що пише “славних жителів вітчизни України”, тут назва “нас Українців” виступає не просто у сенсі географічному, але в етнічному значенні — як самоназва, як власна назва (nomen proprium), тому , що назва Українці тут вживається (і до речі, протиставляється) в одному рядку з іншими народами: Ляхами (поляками), Турками і Татарами.

Джерело: Акты ЮЗР, Т. 13, 1884, — стор. 1.

1678 року, 1 червня. Показання челядника переяславського полковника Лисенка Федора Яковлєва, колишнього в поводирях царського посла Парасукова до турецького султана, про перебування його в Туреччині:

“…у розмовах питав він, Федір, Івана Сусла: чи є хто в Царгороді, їх Українців, на волі? Іван Сусло йому сказав: Українців де їх, у Царгороді, на волі Коваленко, що надіслав на резиденцію його Петро Дорошенко, та із Запоріжжя Сірко надіслав недавно посланців, відгукуючись турецькому султану з підданством.”

 
Сторінка цілком

Джерело: Акты ЮЗР, Т. 13, 1884, — стор. 601.

Коментарі закрито

Блог на WordPress.com .

Up ↑